En skirygsæk er for mange blevet en vigtig og praktisk del af udstyret til skiferien. Hvad enten det er til opbevaring af varme luffer og snacks til børnene eller til transport af lavineudstyr og klatreudstyr til offpiste-ture.
Magasinet Ski har i samarbejde med skiekspert Martha Gottlieb lavet en test af skirygsække. Se de 4 testvindere herunder og/eller læs ekspertens købsråd længere nede i artiklen.
Testen er baseret på vores eksperts anbefalinger, erfaring og research. Vi tester ikke selv produkterne.
Bedste skirygsæk
Pris: 900 DKK
Vinderen i kategorien “bedste skirygsæk” er Ortovox Tour Rider 30. Med denne alsidige skirygsæk får du meget for pengene. Du får mange organiseringsmuligheder og med 30L er der plads til både lavineudstyr, drikkesystem og ekstra grej til bjerget.
Annonce
Bedste billige skirygsæk
Pris: 469 DKK
Vinderen i kategorien “bedste billige skirygsæk” er Salomon Trailblazer 20. Denne rygsæk har med sine 20L volumen en perfekt størrelse til at medbringe de fleste ting og sager, du måtte have brug for, når du står på ski. En slidstærk og allround rygsæk.
Annonce
Bedste premium skirygsæk
Pris: 1.499 DKK
Vinderen i kategorien “bedste premium skirygsæk” er Ortovox Free Rider 28. Denne rygsæk er lavet af professionelle skiløbere og dermed specialudviklet til skisport. Rygsækken har fordelingsrum til skovl og sonde, stropper til fæste af ski på hver side, er kompatibel med vandblære system og har justerbare stropper.
Annonce
Bedste skirygsæk med lavine airbag
Pris: 8.799 DKK
Vinderen i kategorien “bedste skirygsæk med lavine airbag” er Ortovox Avabag Litric Freeride 26. Det er en elektronisk airbag, som ikke kræver gaspatroner, men i stedet et genopladeligt batteri. Derudover har rygsækken skibefæstning og er kompatibel med drikkesystem.
Annonce
En skirygsæk er helt grundlæggende en rygsæk, der er tilpasset til skiløbet og dets omgivelser. På bjerget ser du (som oftest) ikke tunge, ét-rums rygsække i læder eller andet ikke-vandtæt materiale, da det simpelthen bare ikke er særligt praktisk til aktivitet i bjergene.
Rygsækken er derfor oftest mere lette, produceret i et vandtæt materiale og indeholder mange funktioner for at gøre din skioplevelse mere praktisk og behagelig. Dermed ikke sagt, at man ikke kan bruge en skirygsæk til andet end skiløb. De fleste rygsække på markedet er ret versatile og kan derfor med fordel også bruges til f.eks. skole, arbejde, vandring eller lign.
Skirygsække har længe været en fast del af sikkerhedsudstyret til offpiste-skiløb. Man kan derfor spørge sig selv, om det virkeligt er nødvendigt at stå på ski med rygsæk, hvis man blot tager på én årlig skiferie og holder sig inden for pisterne.
Vi vil gerne komme ind på nogle af de fordele, der er forbundet med at anvende en rygsæk – også selvom du ikke står ned af stejle bjergskrænter uden for pisterne.
Når du skal ud og investere i en skirygsæk er det vigtigt at kigge på dine behov. Hvis du f.eks. tager på ski én gang om året med familien, er det vigtigt, at den har nogle gode rum til opbevaring, og den skal måske også gerne kunne bruges til andre ting end skiløb.
Hvis du derimod står meget offpiste, skal den gerne kunne rumme dit lavineudstyr og/eller evt. indeholde et airbagsystem. Et godt tip, som fungerer ved de fleste beslutningsprocesser, er at skrive dine behov ned og prioritere dem.
På den måde skulle du gerne få en rygsæk, der passer mest optimalt til dine behov, hvor du undgår at betale ekstra for en masse ekstraudstyr, du ikke har brug for. Vi giver dog her alligevel et par guidelines, vi synes, du som minimum skal have for øje, inden du går ud og køber en skirygsæk. Disse uddybes længere nede i artiklen:
En skirygsæk kan med fordel opbevare alt lige fra udstyr (f.eks. lavineudstyr og ski slibning udstyr) til ekstra lag tøj. Det hænder jo, at vejret skifter i løbet af en skidag, og her vil det være oplagt at bære en skirygsæk, hvori der f.eks. ligger ekstra tøj til nu, hvis vejret pludselig blev koldt.
Som med alt andet udstyr, er det vigtigt at passe godt på det og vedligeholde det, så det kan holde i mange år. Hvis du har brugt penge på at investere i godt udstyr, hvorfor så ikke også sørge for, at det holder længe?
Når det gælder vedligeholdelsen af din rygsæk er det først og fremmest vigtigt at følge producentens anvisninger. Forskellige materialer, fremstilling og efterbehandling af produktet kan alle påvirke den efterfølgende vedligeholdelse, hvorfor der kan være forskellige anvisninger fra producent til producent. Dog har vi her opstillet nogle generelle retningslinjer, du kan følge. Således går du ikke helt galt i byen, når du passer på din rygsæk.
På daglig basis er det som regelt nok at rengøre din skirygsæk med en fugtig svamp eller klud og tørre snavs af både ind- og udvendigt. Men hvis den er blevet meget beskidt eller nusset (f.eks. efter en hel skisæson) kan det være nødvendigt at gå lidt mere grundigt til værks, hvorfor vi har opstillet nedenstående guide:
I det følgende vil vi komme ind på nogle af de kriterier, du bør have for øje, hvis du vil ud og investere i en skirygsæk.
Der findes mange forskellige typer af skirygsække, som passer til forskelligt brug, og derfor er det som bekendt vigtigt at kigge på, hvad dine behov er og matche disse med, hvad skirygsækken kan. På den måde får du f.eks. ikke en masse ekstraudstyr, du i realiteten ikke har behov for. Nedenstående gruppering kan være en hjælp til at forstå lidt mere om de forskellige typer af rygsække.
Den traditionelle skirygsæk ligner en helt almindelig hverdags rygsæk. Forskellen på de to er, at en rygsæk er udstyret med ophængs- og opbevarings muligheder for skiudstyr som f.eks. backcountry ski straps, elastikker til isøkser og skistave m.fl. Samtidig er en rygsæk designet til ski af en mere robust konstruktion og ofte vandresistent.
En skirygsæk med rygskjold er selvsagt en rygsæk til skiløb med et integreret rygskjold på ryggen af rygsækken. Rygskjoldet på en rygsæk yder en ligeså god beskyttelse som almindelige rygskjold. Fordelen ved en rygsæk med rygskjold er, at du ikke skal bøvle med, at rygskjoldet irriterer, kradser mod huden og reducerer din bevægelsesfrihed.
Det er også muligt at anskaffe sig en rygsæk med lavinesystem. Med lavinesystem menes der, i de fleste tilfælde, en lavine-airbag, som udløses, når du trækker i activation-håndtaget. Denne type rygsæk er velegnet til dem, som befinder sig meget ude i offpisten eller tourer rundt i det sneklædte landskab.
De fleste rygsække bliver lavet i et syntetisk materiale, såsom nylon, polyamid eller polyester, da de oftest er mest slidstærke. Dertil kan de have en vandtæt membran, så dine ting holdes tørre. Dette kan f.eks. være GORE-TEX, men husk på dette er én patenteret teknologi ud af mange, og der kan sagtens forekomme andre lige så gode vandtætte og åndbare materialer på markedet.
Det vigtigste ved din skirygsæks materiale er derfor blot, at det er slidstærkt og vandtæt. Samtidig kan der være enkelte rum foret med fleece (f.eks. til laptop eller goggles) til ekstra beskyttelse. Nogle rygsække kan også have en åndbar membran på ryg og skuldre, og det kan være en fordel, hvis man skal gå skitouring eller bruge rygsækken til andre aktiviteter, såsom cykling eller vandring.
Skirygsække kan have rigtig mange funktioner. Igen anbefaler vi, at du udvælger dem, der matcher dine behov bedst.
Vi nævner her nogle af de mest gængse funktioner samt ekstra funktioner, der kan være brugbare til forskellige aktiviteter; større og mindre opbevaringsrum, sidelommer, hofte- og brystbælte, justerbare remme, rum til laptop, bærenet til skihjelm, bæresystem til ski/snowboard – kan være diagonal, vertikal eller sågar horisontal montering, (udtageligt) rygskjold, drikkesystem, foret gogglerum, redningsfløjte, lavineudstyrs-rum, ventilationssystem på rygsiden, straps til isøkse, airbag-system, mulighed for at sammenfolde rygsækken og meget mere.
Nedenstående tabel er en guideline til sammenhængen mellem størrelse og anvendelse. Det skal dog nævnes, at skirygsækkens design og indretning har rigtig meget at sige. En 26 L rygsæk kan godt føles som en 18 L, hvis den er dårligt indrettet.
Størrelse (volumen) | Anvendelse |
10-22 L | Normalt on-piste skiløb, heli- eller catskiing |
22-35 L | Længere dagsture eller hvis man har brug for mere plads |
35-55 L | Flerdagsture til bjerghytter eller vintercamping natten |
60-70 L | Længere bjergture, der kræver telt og andet teknisk udstyr |
Det er vigtigt, at din rygsæk har det rette fit til din krop. Stil krav til din udbyder af skirygsække. Der findes rigtig mange slags, og derfor er der helt sikkert også én, der passer optimalt til netop dig. Det bedste er selvfølgelig at prøve skirygsækken i en skibutik for at føle og fornemme, hvordan den sidder på din ryg.
Hvis ikke det er muligt, kan du med fordele kigge på producentens størrelsesguide for at få en idé om, hvordan rygsækken vil passe dig. F.eks. findes der som oftest en version til kvinder eller børn, der ikke har helt så lang en ryg som mænd. Ellers er der også noget som hedder returret, hvilket de fleste ski-webshops tilbyder – endda gratis hos visse butikker.
Som forbruger behøver man ikke overtænke vægten, men det er stadig en yderst vigtig faktor ifm. køb af skirygsæk. Det er rart, at en rygsæk ikke er super tung til at starte med – så bliver den blot endnu tungere, når du fylder udstyr i den. Der findes rygsække ned til ca. 500g. og op til ca. 3 kg. Sidstnævnte er som oftest lavinerygsække med airbag, der dermed er en del tungere end traditionelle rygsække.
Der findes mange forskellige skirygsække og dermed også mange forskellige designs. Det er naturligvis subjektivt, men hvis det er en rygsæk, du gerne vil bruge uden for bjerget, f.eks. til skole eller arbejdsbrug, kan du jo med fordel tænke på, om du i den sammenhæng også vil kunne lide f.eks. en skarp blå, eller du foretrækker en mere neutral farve.
Når du skal ud og købe en skirygsæk, skal du selvfølgelig også inkludere dit budget i vurderingen. Lavinerygsække med airbag er i en meget højere prisklasse end traditionelle skirygsække uden lavine og rygskjold. Derfor er det en god idé at starte med at spørge dig selv, hvilke krav du har til rygsækken. Lavinerygsække koster som minimum 3500 kr. Hvis ikke denne type rygsæk er et musthave for dig, så skal du nok regne med at lægge ml. 600-1500 kr. Igen – det afhænger alt sammen af, hvad din rygsæk skal kunne, og hvilket mærke den er fra.
Vi kan ikke sige det nok gange. Der er ingen grund til at købe en dyr rygsæk med en masse funktioner, du ikke får brugt. Vær realistisk omkring dine behov og køb produktet derefter. På den måde får du mest ud af din skirygsæk.
En skirygsæk, der ikke sidder godt på dig, bliver ukomfortabel i længden og en dårlig ryg er lig med en dårlig skiferie. Så derfor prøv gerne rygsækken inden du køber.
Mange bruger rigtig mange penge på godt udstyr, som kun bliver brugt i uge 7. Hvis du har betalt 3000,- for en vandtæt skijakke med en dyr membran, så brug den også i Danmark, når vejret er vådt og koldt! Det samme gælder for din skirygsæk. Den kan være super praktisk at bruge i andre sammenhænge som f.eks. ferier, vandreture, cykelture og skole/arbejde.
Flere og flere anvender en lavinerygsæk med airbag, når de står i offpisten. Selvom det fortsat er skovl, sonde og transceiver, som er det essentielle udstyr at have med i offpisten, blev der i januar 2012 blev der lavet en undersøgelse af effekten af ekstra sikkerhedsudstyr. Formålet var at sammenligne begravelsesdybde og synlighed.
I en række feltforsøg med 4 kunstigt udløste laviner blev forsøgsdukker udstyret med to forskellige mærker af lavinerygsække (ABS og Snowpulse), avalancheballs (en lille, fjederbelastet lærredskugle, der sidder i en sæk øverst på skiløbernes rygsæk. Hvis der er en lavine, trækkes i en snor, hvorved bolden frigøres og ryger op mod overfladen, hvilket angiver skiløberes placering under sneen). Ydermere fik nogle forsøgsdukker intet ekstra sikkerhedsudstyr.
Eksperimentet viste, at begravelsesdybden af forsøgsdukkerne udstyret med airbags var signifikant lavere sammenlignet med dem, der havde avalancheballs eller intet ekstra udstyr. Airbags’ne scorede derfor højest på performance, da de reducerede begravelsesdybden samt øgede synligheden af den begravede. Ydermere var der ingen markante forskelle mellem de to mærker af lavineairbags.
Dog konkluderedes det, at der var en forskel på, hvor meget kraft hovedet bliver udsat for. Udsættelsen var størst ved ABS-systemet sammenlignet med Snowpulse-systemet. Dette skyldes udformningen af de to forskellige airbags.
Det er velkendt, at chancen for at havne i overfladen af en lavine er større ved anvendelsen af en lavine airbag. Spørgsmålet er så bare, om dette leder til, at man tør at gamble mere med lavinerisikoen? Dette spørgsmål blev forsøgt besvaret i en undersøgelse lavet i december 2019, hvor det blev testet, om den øgede sikkerhed i form af lavine airbags førte til øget risikovillighed.
Ud fra et online spørgeskema med 406 respondenter fra Schweiz, Tyskland og Østrig – heraf 163 airbag-ejere og 243 ikke-ejere – påvistes det, at dem der ikke ejede en lavineairbag hypotetisk ville være mere tilbøjelige til vælge at stå på mere risikabelt terræn, hvis de fik udleveret en airbag.
Dog indikerede undersøgelsen også, at præferencemønsteret for dem, der i forvejen ejede en lavine airbag, ikke ændrede sig, hvis airbaggen blev taget fra dem. Dermed konkluderer undersøgelsen, at offpiste-skiløbere tager højere risici, når de står med lavineairbags. Men det diskuteres også, hvorvidt dette er et stærkt argument mod at vælge en lavineairbag, når man står offpiste. Hertil tales der fortsat for at vælge lavineairbags pga. den øgede chance for at blive fundet, hvis man begraves af en lavine.
Det er blevet yderst populært at udøve den form for skisport, der kaldes skitouring (eller at gå randonée). Skitouring er en hybrid mellem alpint skiløb og langrend/hiking. Der skelnes mellem flere forskellige former for skitouring (frontcountry, sidecountry og backcountry), men essensen er, at man kan gå op ad bjerget og stå ned igen uden at fjerne skiene.
Dette er for mange blevet en måde at opleve mere uspoleret natur og komme uden for de mennesketravle pister. Men ved alle sportsgrene følger skader.
Dertil er det interessant at vide, om der ved denne måde at stå på ski på, er en øget chance for at pådrage sig skader, og om disse skader er identiske med dem, der opstår ved alpint skiløb og langrend. I et forskningsprojekt fra september 2019 er der lavet en undersøgelse af 191 skiløbere, der gennem en sæson har udført 3900 skitouring-ture.
Det vigtigste fund i undersøgelsen var, at skitouring (uanset hvilken form) er forbundet med en skadesrate på 6,7 skader pr. 1000 skitouring-ture, og skaderne er for det meste milde og begrænset til blødt væv. Hermed er skadesraten højere sammenlignet med alpint skiløb og langrend. De mest berørte anatomiske regioner var hånd- og knæleddet.
I modsætning til alpint skiløb var ledbåndsskader dog ret usædvanlige. Ydermere var skitouring-skader mest tilbøjelige til at ske under nedstigningen af en tur sammenlignet med opstigningen. Slutteligt viste det sig, at dårligt vejr, isede overflader og uopmærksomhed var de vigtigste årsager til en skadehændelse i denne undersøgelse.
Vi har lavet en omfattende test og kåret de 3 bedste skirygsække. Se og læs om testvinderne inde i artiklen.
Skirygsækkene vurderes ud fra følgende parametre: materialer, funktioner, brugervenlighed og design.
Valget af skirygsæk afhænger af mange forskellige parametre, og vi kommer ind på disse inde i artiklen.
Martha arbejder som journalist og skiekspert for Magasinet Ski. Hun har haft hele 3 sæsoner i Alperne som destinationsguide/skibums. Derudover har hun arbejdet i skibutikken 'OneOpenSky' som udstyr- og tøj ekspert. Én af hendes store interesser er freeride (offpiste), hvilket også er årsagen til, at hun har deltaget i DM i Freeride og været på offpiste-ture bl.a. i Makedonien. Hendes erfaring spænder bredt, idet hun har prøvet kræfter med et væld af skidiscipliner, herunder alpinski, freeride, randonee/touring, freestyle og snowboard. Som ekspert følger hun med i de seneste nyheder, undersøgelser og trends inden for skiverdenen og bruger hendes bekendte inden for "ski-miljøet", herunder professionelle skiløbere, som sparringspartnere, således hendes tests og guides bliver så retvisende som muligt.